آموزش نصب و راه اندازی سرور VOIP
نوشته شده توسط : ساحل

شبکه های رایانه ای خصوصاً اینترنت به سرعت در حال اشاعه می باشند. ارتباطی که سالها پیش جهت انتقال متن توسط سازمان های نظامی برپایی گردید. امروزه از این شبکه گسترده جهت مصارف زیاد متنوع استفاده می گردد. بعد از صفحات وب نوبت به انتقال صوت و تصویر بر روی این بستر رسید. فناوری VoIP این فرمایش را استاندارد ساخت و به دنبال آن حجمهی نیازها آغاز گردید به دنبال آن نرم ادوات و دشوار ادوات مرتبط شروع به تولید و اشاعه نمودند الی امروز شاهد فراوانی آنها می باشیم. انتقال صوت کاربرد فراوانی دارد از دسته آموزش از طریق دور، نظام های Paging و … یکتا از مثال های بارز کاربرد انتقال صوت جهت تماس تلفنی می باشد که با استفاده از تکنولوژی VoIP بر روی بستر شبکه چهره می پذیرد. پروتکل های مختلفی جهت انجام این امر شناسایی گردیدند که معروف ترین آن ها H.323 ،SIP و MGCP می باشند. در ادامه هدف راهبری جهت راه اندازی یک سیستم تلفنی را داریم.

معرفی سیستم

مرکز اصلی یا سرور باره به کارگیری هسته نرم اسباب Asterisk استفاده می نماید که قابلیت پشتیبانی از پروتکل SIP را نیز دارا می باشد. نرم انگیزه ها استریسک بدست شرکت Digium در سنه ۱۹۹۹ ارائه شد و از آن به بعد تحت لایسنس GPL به چهره Open source اشاعه یافت. این نرم افزار از محبوب ترین نرم افزارهای مرکز تلفنی می باشد و بر روی سیستم عامل لینوکس قابل نصب می باشد. کاربرد فراوان و امکانات متعدد سبب شد که کارآزمودگان این نرم افزار را به به اتفاق بسته های مختلف و سیستم عامل در قالب یک مجموعه در آورده لغایت مسیر انداز سیستم بیچارگی به آشنایی و ستیز با نصب و پیکربندی سیستم عامل و نرم افزارهای مربوطه نگردد. از مثال های این گردآور ها می طاقت به Trixbox ،Elastix ،Asterisk Now و … اشاره نمود. با به کارگیری این نرم افزارها شما در پهنا چند دقیقه یک مرکز تلفن سانترال تحت شبکه کاملاً مجانی خواهید داشت. با این سیستم واسط کاربران از نوع خاصی خواهند بود تلفن هایی که تحت شبکه شغل می کنند و به IP Phone معروفند. این تلفن ها دارای یک درگاه شبکه برای وابستگی با مرکز می باشند و نما آن کاملاً مانند تلفن معمولی می باشد. البته جایگزین های دیگری مشابه نرم ادوات که به Soft Phone معروفند یا مبدل ها که به ATA معروفند نیز موجود می باشند که بسته به شرایط از آنها کاربرد می گردد.

امکانات باره نیاز

مجموعه ی مورد استفاده جهت مرکز تلفن گردآور ی Elastix می باشد که دارای امکانات خوب تلفنی می باشد. برای تست نیز از یک Soft Phone استفاده می نماییم. به طور نمونه در پیوسته از موارد پایین استفاده گردیده

 یک رایانه معمولی با معماری x86 که دربایستن به مشکل افزار چندان نیرومند ندارد ما از یک Virtual Machine با یک پردازنده و رم ۵۱۲ مگگابایت و ۸ گیگ هارد بهره‌گیری می نماییم. یک واسط شبکه هم اضافه نموده ایم لغایت با سیستم در ارتباط باشیم.

 یک نرم اسباب تلفنی که پروتکل SIP را پشتیبانی نماید که ما برای مثال از نرم انگیزه ها رایگان X‐lite کاربرد می نماییم.

 مجموعهی Elastix که آن را می توانید از وب سایت رسمی این شرکت دانلود نمایید. نسخه مورد استفاده در مثال ۲٫۰٫۲ می باشد.

 امکانات جانبی متداول همچون مرورگر وب و …

 

2014-05-28_02-23-32

پس از بوت شدن سیستم زبان سیستم و زبان صفحه کلید خویش را گزینش نمایید

2014-05-28_02-26-10

در مرحله ی پس سیستم آماده نصب سیستم عامل می گردد. سیستم عامل مورد استفاده در مجموعه ی Elastix توزیع CentOS می باشد. در صورتی که هارد دیسک شما قبلاً دیوارک بندی نشده باشد پیام اخطاری نمایان می گردد و از شما جهت دیوارک بندی و پیکربندی هارد دیسک پروانه می خواهد در صورتی که اطلاعات باره نیازی بر روی هارد دیسک ندارید گزینه ی تایید را گزینش نمایید با گزینش این گزینه تمام اطلاعات هارد دیسک منزه خواهد شد.

2014-05-28_02-30-19

درقسمتبعداطلاعاتمربوطبهپارتیشنبندیظاهرمیگردد.توصیهمیشودبااستفادهازکلیدهایجهتیگزینهی Remove all partitions را انتخاب نمایید و با کلید Tab بر روی کلید Ok جنبش نمایید. پروا داشته باشید در صورتی که بیش از یک هارد دیسک دارید هارد دیسک مورد نظر را نیز انتخاب نمایید.

2014-05-28_02-32-28

پس از تایید مرحله ی پیش پیامی جهت هشدار مجدد در خصوص دیوارک بندی هارد دیسک و از بین رفتن اطلاعات آن ظاهر می گردد. در صورتی که اطلاعات باره نیازی بر روی هارد دیسک ندارید گزینه ی Yes را انتخاب نمایید. پس از آن در صورتی که با پارتیشن بندی لینوکس آشنایی دارید و می خواهید بر پایه الگوی خودتان هارد سیستم را پارتیشن بندی نمایید در پنجره ی ReviewPartition LayoutکلیدYesراانتخابنماییددرغیراینصورتکلیدNoراانتخابکنید.مانیزدرنمونهگزینهی No را برگزیدن می کنیم لغایت هارد دیسک سیستم بر اساس الگوی پیش فرض پیکربندی گردد.

2014-05-28_02-34-23

اگر کارت شبکه سیستم به راستی معرفی شده باشد پیامی نمایش دیتا می شود که آیا می خواید کارت شبکه را هم الان پیکربندی نمایید یا خیر. برای آسانی شغل ما گزینه ی Yes را انتخاب می نماییم. در منوی بعد با استفاده از کلید Tab و Space گزینه های Activate on boot و Enable IPv4 Support را تیک بزنید و کلید Ok را بفشارید.

2014-05-28_02-36-08

در پنجره ی بعدی تنظیمات مربوط به IP صورت می پذیرد. آن را با پروا به مشخصات شبکه ی خویش اتمام دهد. ما در مثال حالت Manual address configuration را برگزیدن نمودیم و به طور دستی آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۵۶٫۱۰۰/۲۴ را به سیستم اختصاص داده ایم.

پنجره ی بعدی شامل تنظیمات اختیاری شبکه می باشد آن را نیز بر پایه مشخصات شبکه خویش پیکربندی نمایدد.

در مرحله بعد یک نام برای سیستم خویش برگزیدن نمایید.

2014-05-28_02-41-48

 

در تقدیر بعد تنظیمات مربوط به ساعت سیستم دربرگیرنده Time zone می باشد آن را در موقعت خویش تنظیم نمایید لغایت ساعت و تاریخ مورد کاربرد به حقیقت تنظیم گردد.

در سیستم های لینوکسی یک کاربر با نام root همانند administrator در ویندوز هستی دارد که کاربر اصلی شناخته می شود در این مرحله از شما خواسته می شود رمز مناسبی برای این کاربر انتخاب نمایید. توجه داشته باشید این تنها کاربر تعریف شده در سیستم می باشد لذا در گزینش رمز پسندیده و حفظ آن دقت نمایید.

راه اندازی سیستم voip

پس از این مرحله تقریباً سولات نصب به آخر می رسد و سیستم طی یک پروسه شورع به فرمت هارد دیسک و نصب پکیج های مختلف می نماید. موعد طی شدن این مرحله بستگی شدیدی به حجم هارد دیسک، سرعت سیستم و پارامترهای سایر دارد.

در واپسین،انجام سیستم Restart می شود. توجه داشته باشید بعد از اتمام مراحل نصب و شرع دوباره سیستم BIOS سیستم را به گونه ای تنظیم نمایید که از هارد دیسک بوت شود و ترجیحاً CD ایلستیکس را از آن بیرون نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: